Business to Nature – De volgende stap in duurzaam ondernemen

Grauwe Franjepoot © Rodny Stolk

De afgelopen jaren ben ik in verschillende rollen tot één duidelijke conclusie gekomen: het bedrijfsleven en de natuur zouden veel beter verbonden moeten zijn. Business to Nature, net als Business to Business (B2B) en Business to Consumer (B2C). Hoe werkt dat dan precies?

Als bedrijfskundige en econoom geloof ik in de kracht van ondernemerschap en de belangrijke rol die bedrijven spelen in onze economie. Maar we zien ook steeds weer dat economische groei soms ten koste gaat van de ecologie – de wereld waarop én waarvan wij allemaal leven. Veel organisaties maken winst met producten en diensten waarvoor zij ruimte en grondstoffen van de aarde gebruiken. Maar bronnen zijn niet oneindig. Innovatie helpt, maar zolang iedereen blijft doen wat hij altijd deed, verandert er te weinig. We moeten investeren in de wereld waar we onderdeel van zijn, en die we willen doorgeven aan toekomstige generaties.

Bedrijven en natuur: een gemiste kans

Natuurorganisaties draaien grotendeels op donaties, legaten en belastinggeld. Dat terwijl bedrijven de afgelopen decennia enorm hebben geprofiteerd van de aarde.
Daarom lijkt het mij logisch dat bedrijven zelf meer verantwoordelijkheid nemen om te investeren in de leefomgeving waarvan zij profiteren. Maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid, ESG – het hoort er inmiddels allemaal bij. Maar investeren in natuurbeheer, onderhoud en landschappelijke verbetering blijft vaak achter. Veel bedrijven doen op hun eigen terrein al iets voor natuur: nestkasten, groenere tuinen, beplanting. Maar grotere initiatieven? Zelden. Waarom blijft het vaak bij een symbolisch ‘plant een boom’? Waarom zien we zo weinig dat bedrijven bijdragen aan snoeiwerk, herinrichting of herstelprojecten in natuurgebieden?

Ik wil dat veranderen. Ik wil dat Business to Nature een vanzelfsprekend onderdeel wordt van ondernemen. Hoe precies? Ik heb het gouden ei nog niet gevonden en als het makkelijk zou zijn zou het ook al gebeurd zijn. Maar ik geloof heilig in het goeds van de mensen die bedrijven en organisaties in leven houden. Waar en wanneer het kan, is de bedrijfswereld best bereid om meer te doen voor de natuur; voor het hart en de longen van de aarde.

Greenwashing: een blokkade

Een deel van het antwoord op waarom de wereld slecht verbonden zijn vond ik tijdens mijn masterthesis, waarin ik onderzocht waarom samenwerking tussen NGO’s en MKB-bedrijven soms stroef verlopen. In de wereld van natuurorganisaties is greenwashing een parapluterm geworden. Elke donatie van een bedrijf wordt met argwaan bekeken. Mijn mening? Als natuurorganisaties stevig genoeg staan en donaties echt leiden tot goede investeringen in natuur, dan maakt het niet uit of een bedrijf ook zijn naam erop plakt. Sterker nog: als grote bedrijven – ja, ook Shell – flink investeren in natuurherstel, is dat uiteindelijk goed voor ons allemaal. Ze hebben namelijk nog een flinke schuld aan de wereld te vereffenen. Greenwashing is pas greenwashing als je zegt dat je iets doet voor natuur, maar dat in werkelijkheid niet waarmaakt. De wereld is complex, maar zeker in de natuurwereld moet ook genoeg ruimte zijn voor realisme naast activisme.

Economie als motor van ecologie

De overheid kan regels opleggen en investeren via het belastingsstelsel, maar bedrijven zijn vaak sneller en wendbaarder en kunnen versterkend werken. Ze kunnen snel beslissen en investeren, je kunt projecten financieren die lokaal, regionaal of internationaal natuur helpen herstellen en bijdragen aan beheer dat noodzakelijk is om populaties van planten en dieren te redden. Het lijkt soms onmogelijk om deze twee werelden – bedrijfsleven en natuur – echt te verbinden. Maar ik geloof dat de economie ook de motor voor de ecologie kan zijn.

Ondertussen op Texel…

En ondertussen? Ondertussen werk ik hier op Texel als coördinator van Nationaal Park Duinen van Texel voor een mooier Texel, geef ik excursies op het eiland om bewustwording over vogels, natuur en in het bijzonder het waddengebied te vergroten en die unieke verhalen over vogels te vertellen. Wie het verhaal kent van een kanoet, rosse grutto, scholekster of lepelaar of de vele andere vogels kent, ziet hoe bijzonder en kwetsbaar de wereld in elkaar zit. En dát is precies de wereld die we met elkaar moeten beschermen.

Wil jij meedenken of zie jij kansen om bedrijfsleven en natuur dichter bij elkaar te brengen?
Ik hoor ze graag!

Citroenvlinder © Rodny Stolk

Volgende
Volgende

De start van Business to Nature Solutions